pondelok 18. júna 2012

Gurmánfest: Dôvod, prečo nenávidieť gastrobiznis.

Ani neviem, či som od tohtoročného Gurmánfestu niečo čakala. Neviem, či som si chcela napraviť chuť po SFF, alebo som si naivne myslela, že keď som si minulý rok dohromady nič nedala, bolo to spôsobené iba nedostatkom času.

Omyl. Gurmánfest mi pomohol utvoriť si ešte komplexnejší obraz o slovenskom gastrobiznise. A nie je veľmi lichotivý, žiada sa povedať.

Ak bol SFF výstavou slovenskej gastronómie ako takej, Gurmánfest vám poskytne obrázok ako vyšitý, aj s publikom a všetkými špeciálnymi efektami. Na rôznych miestach medickej záhrady sa dali nájsť všetky typické slovenské gastrovýjavy. Celé by sa to dalo zhrnúť do niekoľkých bodov:



1. Trocha luxusu za premrštené ceny.




Na fotke je steak a šalát z Fou Zoo. Prvé za sedem a druhé za päť gurmánov! Krucifix, keď niekto urobí šalát, ktorý posadí na zadok aj mňa, prečo ho predáva za 5 eur za porciu, ktorá sa nedá nazvať ani len ochutnávkovou? To im už dočista drbe či čo? Takto sa lákajú zákazníci? A to hovorím aj o UFO, ktoré pre zmenu stálo za hovno v nedeľu. Ja chápem, že kvalita niečo stojí, ale zmyslom food festivalu by malo byť ľudí nalákať, a nie ich vydesiť. Ani sa nečudujem, že sa im návštevníci vyhýbali a radšej volili palacinky s nutelou a grilované kurence, viď bod dva:

2. Dopyt určujúci ponuku.

 Grilovanie s cocacolou patrí na kolotoče a nie na foodfest, už si to konečne zapamätajme a poďme s tým niečo urobiť. Bolo mi ľúto, že niektorým návštevníkom na food feste pripadali najpríťažlivejšie kurence a krkovička s grilovacím korením. Na toto nemusím chodiť na drahý fesťák, doma to navarím s polovičnými nákladmi. K dokonalosti chýbal už len vysmážaný syr. Najdlhšie rady boli na veľké porcie šmejdov za málo peňazí. Typické.

3. Slovenské chute.

Pseudopaella bez jedinej morskej potvory bola pre mňa sklamaním dňa. Stál sa na ňu stohlavý rad a chutila ako obyčajné rizoto. Paella reprezentuje všetky tie gordony blue, tiramisu z kyslej smotany, špagety so syrom a kečupom, solamylové číny a všetky slovačou znásilnené medzinárodné jedlá. Aby to nebolo príliš POSH, pretože bežný Slovák jakživ mušľu (morskú) nevidel a tak mu tam treba nadžgať kuracie stehná a predať mu to za slovenské ceny. Za 4G!

3. Celebrity vará. Gizka Oňová a Dušan Grúň spolu s jeho tupé učia plebs variť palacinky. Chýba mi tu už len Magálová a jej pomazánka z bambina.


4. Akútny nedostatok exotiky.

Toto je jediná ako-tak špeciálna vec, ktorú ešte nevidel a nežral každý druhý. Je to ustrica- rozhodne nie je pre každého a oceňujem že Sheraton sa do nich pustil. Hoci zvyšok ich kuchyne ma nijako neoslnil. Kde sú šunky serrano, syry, zmrzliny a exotické chute? Kde inde to mám ochutnať, keď nie na foodfeste? Chcem jesť mušle, homáre, klokanie mäso, pštrosie vajcia, proste všetko, čo inak ochutnať nemôžem! Nie paellu s vegetou.

Á propos- s kamošom sme si dali jahňaciu kotletu. Ja som bola vyložene nespokojná. Mäso príliš prepečené, tuhé a nedochutené. Cesnakové pyré bolo rovnako bez chuti, riedke a asi aj nadstavené múkou. Spolubývajúci si pochvaľoval. Niektorí ľudia ani nerozoznajú zlé jedlo len preto, lebo je "iné".


panenka z Chateau Amade. Kreatívne ako sviňa


bôčik z Casa Inca. Zase ma nasrali, stále majú to isté.


5. Pár svetlých momentov. Aby som nedržkovala, že to bolo všetko iba zlé. Lebo v celom gastrosegmente sa nájdu aj momenty, kedy človek necíti potrebu obrátiť žalúdok naruby a umyť ho savom.  Musím niektoré expozície aj pochváliť. Spomenutý šalát Fou Zoo bol drahý, ale úžasný.

Napadlo by vám použiť listy mäty ako šalát? A k tomu kačacinku a medový dressing? Chuťazmus dňa. Chválim aj zeleninárov a úryvok z farmárskeho trhu, kde sa dali kúpiť klobásy a domáce syry. Odniesla som si zrejúci syr s medvedím cesnakom z Goat Hill. Páčilo sa mi aj v Osake, ich nápad ponúkať dve rolky za jeden gastráč pre tých, čo sushi v živote v hube nemali, je super. Páčili sa mi aj teľacie špeciality (klobása a sviečková) vo vile Budatín


výber syrov z rovnakého miesta, servírované s chlebovou tyčinkou a hruškovým kompótom s badyánom



klobásy na slnku. Ešteže sa nepredávali. čo s nimi robia?

Kysnuté koláče sú typické slovenské jedlo, ktoré nikde na svete nenájdete. A často ani na Slovensku.


A čo mi chýbalo? Viac Slovenska a viac exotiky. Môže to znieť protirečivo, no prečo by som sa mala vyhýbať cudzokrajným chutiam, ak aj preferujem domáce suroviny? A zase, tiež som nezožrala všetku múdrosť sveta, tak chcem vedieť, čo iné sa ešte na Slovensku varí okrem halušiek a kapustnice. Kde je napríklad divina? Nevidela som tu jediného králika, jeleniu klobásu ani len divú sviňu.
Tiež mi chýbala káva. Jeden stroj na espresso od sponzora je trochen málo.

zhrnutie:
- reštaurácie, ktoré majú akú- takú úroveň, sa prezentovali ako lúzri, lakomci a "drahý špás". Ani sa nečudujem, prečo množstvo ľudí tvrdí, že sa v dobrej reštaurácii nenaje, hoci to nie je pravda. Presrali svoju príležitosť a už to budú iba ťažko naprávať.
- ochutnávanie ustúpilo do úzadia pred natankovaním plného bachora. Hromada ľudí sa prišla na foodfest iba nažrať, a nie ochutnávať.
- plastové taniere sú vec, ktorá mi prekáža asi najmenej. Niektoré reštaurácie si totiž dali záležať a mali vlastné tácky, často s logom. Je mi jasné, že nie som v grand restaurante, ale na pikniku, takže s týmto som v pohode.

Odporúčanie na ďalšie roky? Menej celebrít, viac ochutnávačiek a lepšie ceny. Jeden stánok pre tri podniky (Le Monde v piatok, Fou Zoo v sobotu a UFO v nedeľu) sú žalostne málo. Práve takéto podniky sa majú na foodfeste prezenovať. Chcem viac farmárov, sedliakov, klobásy, slaninu, zabíjačky aj domácu pálenku.

10 komentárov:

  1. ta jahnacia kotletka vyzera zalostne zle...tolka skoda ju takto zohavit ;o( btw. skvely prispevok, musim povedat,ze ma velmi pobavil ;o)) ale zase na druhej strane...aj sa mi slza tisla do ocuuu nad tym, co tam podaktori predvadzali...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Páčil sa mi tvoj popis tohto "festu". Tak nejak som sa cítila minulý rok. Totálne sklamanie a všade príliš veľa ľudí. Preto som tento rok už nešla.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. S týmto spôsobom "podnikania" sa stretávam takmer všade na Slovensku... výborný text.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ivi, zasa raz výborný jazyk, vlastne, podrezaný jazýčisko, ale tak to má byť. Niet nad konštruktívnu kritiku. Inak, posuniem tvoj blog a príspevok k FF najkompetentnejším vo Fou Zoo, Ufe aj v Chateau Amadé - nech vidia a vedia, čo si o nich myslia tí, ktorí sú pre nich ako ich potenciálni zákazníci najdôležitejší. Minimálne, nech sa aspoň zamyslia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Katka, som rada že sa Ti páčilo! Najprv som si povedala, že radšej hamuj, ale potom si vravím, nech si to prečítajú, a nech mi potom aj napíšu, keď budú chcieť :)

      Odstrániť
    2. co ja viem...sestra bola uz parkrat na vikend v chateau amade, my sme tam tiez uz jedli, a boli sme nadmieru spokojni a odchadzali sme fakt najedeni.
      neviem, ako to vyzeralo na feste, ale v ich maison to bola delikatesa ako lusk, naposledy som sa tak uzasne najedla, ked bol este zidek vo flowers...

      Odstrániť
  5. Ivanka, super blog, velmi dobre sa cita. Paci sa mi lahke pero a trefne popisy toho nad cim sa prave rozohnujes. Super! Som ta objavila az dnes... :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Pekne napisane ,bol som na ha hrade na SFF... tym ze zijem vonku radsej nekomentujem , ale vsetky kupony sme zmenili na vino, v Singapore v obchodnom centre vo food court je lepsie jedlo a hlavne lacnejsie a plus oysters su uplne cerstve.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. ja som tiež prišla pozrieť a aj som odišla... hladná. inak sa nedalo.

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...